3.1.14

STO TISÍC KRÁLOVSTVÍ



Kniha je plná zvratů a událostí, děj podán originálně a styl psaní mě dostal svou čtivostí a výjimečností. Máte mé doporučení!



ANOTACE

Yeine Darr je vyvrženec z barbarského severu. Když její matka za záhadných okolností zemře, je dívka povolána do velkolepého města zvaného Nebe. Teprve tam zjistí, že je jmenována dědičkou krále. Náhle se ocitá ve středu nemilosrdného boje o moc a je postavena proti příbuzným, o jejichž existenci do té doby netušila. Bojuje o svůj život a přitom je čím dál hlouběji vtahována do tajemství halícího matčinu smrt a do krvavé historie vladařské rodiny, jíž se stala součástí.



žánr: fantasy
série a díl: Dědictví, díl 1.
autor: N. K. Jemisinová
počet stran: 286
název v originále: Hundred Thousand Kingdoms
odkaz na tuto knihu na Knihcentru

A CO NA TO JÁ
Příběh mě do sebe vtáhl od první strany a od té doby mě ne a ne pustit. Děj začíná v podstatě okamžitě, žádné úvody, žádné extra vysvětlování. Pokud je potřeba něco vysvětlit, je to objasňováno postupně, během knihy, nevyrušujícím a příjemným způsobem.
Autorčin styl mě absolutně nadchl. Vypráví v první osobě a minulém čase, s nadhledem a šarmem se proplétá dějem a než stačíte mrknout, jste u konce. Chvílemi něco zatají, aby to mohla o pár stránek dál vítězoslavně vytasit, mate nás a zatahuje do svých chvilkových snů, úvah a spekulací. Děj je dost často přerušován právě takovými krátkými vsuvkami, které ale vůbec neruší, právě naopak. Ukážu vám jednu z nich, která podle mě patří k těm nejzmatenějším, ale moc se mi líbí. :D


Jak pošetilé.
Ano. I tehdy ses bránila pravdě.
Vím to?
Teď ano. Tehdy jsi to nevěděla.
Proč-
Umíráš. Tvá duše je ve válce. A tíží tě jiná vzpomínka.
Pověz, co si přeješ, řekl Pán noci.

Zápletka sice podle anotace nevyznívá zrovna nejoriginálněji, ale věřte mi, první dojem často klame. Mocenské boje, vražda matky... Vcelku otřepaná témata, ale Jemisinová si s nimi pohrála a podala je jiným, odlišným způsobem. Další a asi největší plus získala svým božstvem. Vytvořila svůj vlastní svět s promyšlenými cíli, politikou a rozvržením území, ale zdaleka nejfascinovatelnější (existuje to slovo? :D) je právě víra obyvatel a bozi, které uctívají. Líbí se mi, že bohové se zároveň více než aktivně zapojují do příběhu a jsou vyobrazeni tak, jak se to mnohým spisovateům nepovedlo. Sálá z nich to, co podle mě mívali pohanští bozi, určitá špatnost, vášeň a zvrácenost, chaotická a temná podstata, která čas od času odstoupí světlu. Lid je uctívá, bojí se jich, vězní je. Zajímavá kombinace a víc než realistické vyobrazení. Umím si naprosto živě představit, že právě takové božstvo bylo kdysi uctíváno. Jsou prostě perfektní! :D



Knížka je nabitá i erotickou jiskrou a já vám řeknu, že třeba takového Pána Noci bych brala i já. Dřív by mi tohle sexuální jiskření v knize možná překáželo, ale už nejsme děti a musím uznat, že se to tam náramně hodí a dodává to knížce druh náboje, který jiným způsobem nevznikne. Dané scény nebyly nijak přemrštěné ani zabarvené do Fifty-Shades-stylu, autorce tleskám za zvládnutí scén, které je v dnešní době tak těžké psát k všeobecné spokojenosti. :D Doufám, že teď nebudete čekat bůhvíco - zas tolik se toho do těch 286 stránek nevejde a vážně nejde jen o to jedno. O to jedno jde vlastně dost minimálně. Jen jsem to chtěla zmínit, abyste knihu nepůjčovali třeba dvanáctiletému bráchovi. :D
Co se obálky týče, originál se mi líbí víc, ale i naše mi přijde pěkná, v podstatě jen kopíruje tu původní, čímž většinou nebývá co zkazit. Ale přestože angická je hezčí, naše svými barvami lépe vystihuje atmosféru příběhu. 
Co víc dodat. Nejlépe uděláte, když si to přečtete sami. První díl nadějné trilogie rozhodně nezklamal a já se těším, až budu v rukou držet i zbylé dva díly. :)
Vaše Wayll

6 komentářů:

  1. Ok.Ok.Ok.... MUSÍM si to přečíst.. chci a chci :3 Bože, já se i těším do školy, abych KONEČNĚ moha do knihovny... -_- :D

    Slušná recenze ... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jen čti :3 Tak to už asi fakt něco znamená, když se kvůli tomu těšíš do školy :D díky :)

      Vymazat
  2. Jenom podle anotace bych knihu odložila a už se na ní nekoukla. Ale podle tvé recenze, myslím, že budu uvažovat o tom, že ji dám šanci. Tenhle typ příběhu sice není můj šálek čaje, ale ta kniha zní opravdu zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě právě původně zaujala obálka a styl, když jsem si knížku otevřela a kousek si přečetla :)

      Vymazat
  3. už mám ojednáno:) díky za recenzi

    OdpovědětVymazat